archive-nl.com » NL » S » STICHTINGPANDORA.NL

Total: 731

• Van uitsluiting naar aansluiting : ervaringen van mensen die een psychose hebben gehad en hun sociale positie (recensie 2) • Stichting Pandora
    aansluiting ervaringen van mensen die een psychose hebben gehad en hun sociale positie samenstelling Elisabeth ter Kulve Maastricht Universitaire Pers Maastricht 2008 102 p ISBN 9789052787763 Boekrecensie door D S vrijwilliger bij Stichting Pandora Voor de duidelijkheid het is niet mijn eerste recensie en ik ben niet gewend om bladzijden over te slaan Maar bij dit boek heb ik uit zelfbescherming alleen maar een paarlevensverhalen gelezen Ik merkte dat ik

Original URL path: http://www.stichtingpandora.nl/jcms/index.php?option=com_content&view=article&id=233:van-uitsluiting-naar-aansluiting-ervaringen-van-mensen-die-een-psychose-hebben-gehad-en-hun-sociale-positie-recensie-2&catid=33:boekrecensies&Itemid=66 (2016-01-29)

hebben gehad en hun sociale positie samenstelling Elisabeth ter Kulve Maastricht Universitaire Pers Maastricht 2008 102 p ISBN 9789052787763 Boekrecensie door D S vrijwilliger bij Stichting Pandora Voor de duidelijkheid het is niet mijn eerste recensie en ik ben niet gewend om bladzijden over te slaan Maar bij dit boek heb ik uit zelfbescherming alleen maar een paarlevensverhalen gelezen Ik merkte dat ik onstabiel werd van de verhalen achter elkaar

Original URL path: http://www.stichtingpandora.nl/jcms/index.php?view=article&catid=33%3Aboekrecensies&id=233%3Avan-uitsluiting-naar-aansluiting-ervaringen-van-mensen-die-een-psychose-hebben-gehad-en-hun-sociale-positie-recensie-2&tmpl=component&print=1&layout=default&page=&option=com_content&Itemid=66 (2016-01-29)

• Wie is er nu gek? : over kronkels in de therapeutische relatie • Stichting Pandora
    Saar Roelofs het volgende met dit boek hoop ik hulpverleners de ogen te openen en mensen die in therapie zijn of gaan middelen aan te reiken waarmee zij de behandeling mede kunnen vormgeven zodat de therapeutische relatie een samenwerkingsrelatie wordt die niet eenzijdig door hulpverleners wordt gedefinieerd Maar mijn belangrijkste oogmerk is cliënten in ernst en met humor te sterken in het vertrouwen op hun eigen waarneming visie en oordeelsvermogen De poging die Saar Roelofs doet om de lezer wat te leren is een beetje mislukt Maar je krijgt beter inzicht in de behandelingsprocessen van Geestelijk Gezondheidszorg En zoals je hieronder kan lezen dat heeft mij een beetje geholpen Hier onder noem ik paar interessante aspecten uit het boek die mij een sterk gevoel gaven van eigenwaarde de DSM Diagnostic and Statistic Manual of mental disorders zelf brengt ook verwarring met zich mee zoals grote overlappingen tussen persoonlijkheidsstoornissen het onderscheid tussen As I en II klinisch en persoonlijkheidsstoornissen is niet altijd duidelijk Ten slotte DSM is de basis van alle therapieën in de Geestelijk Gezondheidszorg Als dat niet klopt hoe kan dan het gevolg van de therapie kloppen Dus als iets niet klopt dan moet je op je eigen inzichten afgaan Ook Saar Roelofs vindt dat je met behulp van DSM moeilijk een goede diagnose kan maken en dat je moet afgaan op je eigen inzichten De middelen die Saar Roelofs geeft om de relatie in therapie te bekijken zijn overdracht en tegenoverdracht Overdracht is de projectie van de cliënt tegen over de hulpverlener en tegenoverdracht is wat de hulpverlener doet met de projectie van de cliënt Ook met behulp van voorbeelden zoals nabijheid afstand hoogmoed minderwaardigheid en macht onmacht laat Saar Roelofs zien dat de hulpverlener soms faalt in zijn relatie met zijn cliënt Het is belangrijk in te

Original URL path: http://www.stichtingpandora.nl/jcms/index.php?option=com_content&view=article&id=327:wie-is-er-nu-gek-over-kronkels-in-de-therapeutische-relatie&catid=33:boekrecensies&Itemid=66 (2016-01-29)

ernst en met humor te sterken in het vertrouwen op hun eigen waarneming visie en oordeelsvermogen De poging die Saar Roelofs doet om de lezer wat te leren is een beetje mislukt Maar je krijgt beter inzicht in de behandelingsprocessen van Geestelijk Gezondheidszorg En zoals je hieronder kan lezen dat heeft mij een beetje geholpen Hier onder noem ik paar interessante aspecten uit het boek die mij een sterk gevoel gaven van eigenwaarde de DSM Diagnostic and Statistic Manual of mental disorders zelf brengt ook verwarring met zich mee zoals grote overlappingen tussen persoonlijkheidsstoornissen het onderscheid tussen As I en II klinisch en persoonlijkheidsstoornissen is niet altijd duidelijk Ten slotte DSM is de basis van alle therapieën in de Geestelijk Gezondheidszorg Als dat niet klopt hoe kan dan het gevolg van de therapie kloppen Dus als iets niet klopt dan moet je op je eigen inzichten afgaan Ook Saar Roelofs vindt dat je met behulp van DSM moeilijk een goede diagnose kan maken en dat je moet afgaan op je eigen inzichten De middelen die Saar Roelofs geeft om de relatie in therapie te bekijken zijn overdracht en tegenoverdracht Overdracht is de projectie van de cliënt tegen over de hulpverlener

Original URL path: http://www.stichtingpandora.nl/jcms/index.php?view=article&catid=33%3Aboekrecensies&id=327%3Awie-is-er-nu-gek-over-kronkels-in-de-therapeutische-relatie&tmpl=component&print=1&layout=default&page=&option=com_content&Itemid=66 (2016-01-29)

• Zusje van mijn zusje : Hoe overleef ik, hoe overleef ik haar? • Stichting Pandora
    derde persoon geschreven deels in de ik vorm Ze plaatst meisje zijzelf tegenover zusje In de vroege jaren ondervinden de zusjes veel moeilijkheden met hun biologische ouders Er heerste chaos en rumoer onveiligheid De ouders hebben elkaar leren kennen in de psychiatrie waar zijzelf onder behandeling waren De ouders konden zich om allerlei redenen niet bezig houden met de opvoeding Voor meisje en zusje een onveilige plaats Ze worden uit huis geplaatst en komen in een kindertehuis terecht Meisje is meer gelukkig Later blijkt dat het kindertehuis maar ook haar ouderlijk huis een hel zijn geweest voor zusje Na een periode te hebben gewoond in het kindertehuis komen ze terecht bij pleegouders En zoals meisje hen later omschrijft het zijn engelen Ze leren dat er ook goede mensen bestaan In de puberteit wordt zusje geplaagd door stemmen in haar hoofd Daar moet ze steeds mee dealen Meisje moet steeds uitzoeken met wie van de stemmen ze contact heeft Zusje wordt heel verdrietig en huilt alleen nog maar Dan gaat meisje voor haar zusje zorgen of zoals ze zegt ik ben het zusje van mijn zusje Het lijkt er op dat meisje een oudere zus van zusje is geworden Dan wordt

Original URL path: http://www.stichtingpandora.nl/jcms/index.php?option=com_content&view=article&id=326:zusje-van-mijn-zusje-hoe-overleef-ik-hoe-overleef-ik-haar&catid=33:boekrecensies&Itemid=66 (2016-01-29)

deels in de ik vorm Ze plaatst meisje zijzelf tegenover zusje In de vroege jaren ondervinden de zusjes veel moeilijkheden met hun biologische ouders Er heerste chaos en rumoer onveiligheid De ouders hebben elkaar leren kennen in de psychiatrie waar zijzelf onder behandeling waren De ouders konden zich om allerlei redenen niet bezig houden met de opvoeding Voor meisje en zusje een onveilige plaats Ze worden uit huis geplaatst en komen in een kindertehuis terecht Meisje is meer gelukkig Later blijkt dat het kindertehuis maar ook haar ouderlijk huis een hel zijn geweest voor zusje Na een periode te hebben gewoond in het kindertehuis komen ze terecht bij pleegouders En zoals meisje hen later omschrijft het zijn engelen Ze leren dat er ook goede mensen bestaan In de puberteit wordt zusje geplaagd door stemmen in haar hoofd Daar moet ze steeds mee dealen Meisje moet steeds uitzoeken met wie van de stemmen ze contact heeft Zusje wordt heel verdrietig en huilt alleen nog maar Dan gaat meisje voor haar zusje zorgen of zoals ze zegt ik ben het zusje van mijn zusje Het lijkt er op dat meisje een oudere zus van zusje is geworden Dan wordt meisje depressief maar

Original URL path: http://www.stichtingpandora.nl/jcms/index.php?view=article&catid=33%3Aboekrecensies&id=326%3Azusje-van-mijn-zusje-hoe-overleef-ik-hoe-overleef-ik-haar&tmpl=component&print=1&layout=default&page=&option=com_content&Itemid=66 (2016-01-29)

• Zwerftochten • Stichting Pandora
    Stichting Pandora Wanneer je met dit boek begint denk je wat een verzameling ellende Maar al gauw pakt de schrijfstijl van de schrijver je en begin je te lopen in de sporen van Emiel Emiel schrijft levendig en simpel er was maar een keer dat ik hem niet kon volgen De schrijver vertelt over zijn leven als een man met psychische problemen Zwerftochten benadrukt de moeilijke situaties waarin de schrijver

Original URL path: http://www.stichtingpandora.nl/jcms/index.php?option=com_content&view=article&id=229:zwerftochten&catid=33:boekrecensies&Itemid=66 (2016-01-29)

• Zwerftochten • Stichting Pandora
    bij Stichting Pandora Wanneer je met dit boek begint denk je wat een verzameling ellende Maar al gauw pakt de schrijfstijl van de schrijver je en begin je te lopen in de sporen van Emiel Emiel schrijft levendig en simpel er was maar een keer dat ik hem niet kon volgen De schrijver vertelt over zijn leven als een man met psychische problemen Zwerftochten benadrukt de moeilijke situaties waarin de

Original URL path: http://www.stichtingpandora.nl/jcms/index.php?view=article&catid=33%3Aboekrecensies&id=229%3Azwerftochten&tmpl=component&print=1&layout=default&page=&option=com_content&Itemid=66 (2016-01-29)

•