archive-nl.com » NL » T » TWELVEBARBLUESBAND.NL

Total: 179

• Recensies - 12 Bar Blues Band Official Website
    jun 3 maa Verslag Zoetermeer Blues 2013 Bluesmagazine Tekst Bert Lek en Nineke Loedeman Foto s Bert Lek Voor meer foto s zie fotoalbum Bert Na een korte ombouwpauze is het tijd voor de Twelve Bar Blues Band Gelukkig terug van even weggeweest Al jaren staat deze band aan de top van het Nederlandse bluescircuit Frontman en zanger Jan J Scherpenzeel voert zijn mannen naar ongekende hoogten en samen met topgitarist Kees Dusink bezorgen ze het publiek een aan een stuk durend bluesfeest Stuk voor stuk goede muzikanten die er zichtbaar plezier in hebben Met een flitsende ritmesectie bestaande uit Patrick Sideburn Obrist en Jeffrey van Duffelen op drums en rhythmgitarist Randy Pears brengt de band op Chicagoblues gebaseerde vooral eigen nummers Ze spelen oa van het album Key To Your Heart Can You Hear Me Howlin Dat is niet tegen dovemansoren gezegd het publiek joelt en danst van harte mee Zoals altijd is er een grote fanschare aanwezig zodat meezingen geen enkel probleem is Het wordt warmer en warmer in Zoetermeer Heerlijk genieten weer van deze band Overige recensies 02 12 2014 Verslag Sunday Blues Meppel Pemmy Larmené 13 05 2014 Recensie Bluesfestival Kwadendamme 2014 25 02 2014 Concertverslag Crimpen Blues Festival 22 02 2014 Bluesmagazine nl 30 12 2013 Interview met Patrick Sideburn Obrist 11 06 2013 Verslag Duvel Blues B 2013 Jassepoes 28 05 2013 Recensie Duvel Blues België 25 05 2013 Verslag Ribs Blues 2013 Henri 09 04 2013 Recensie Bluezy Blues Festival Ridderkerk Bluesbreeker nl 09 04 2013 Recensie Bluezy Blues Festival Ridderkerk Jack s Blues nl 30 10 2012 CD recensie Barn Own Blues 26 09 2012 Verslag Haagse Hout 22 sep 2012 Bluesbreeker nl 26 09 2012 Verslag Haagse Hout 22 sep 2012 Bluesmagazine nl 17 09 2012 Verslag De Boerderij Zoetermeer 16

Original URL path: http://www.twelvebarbluesband.nl/Recensies.aspx?itemID=1430 (2015-06-23)

sfeer omhelzingen ontboezemingen toosten met het Duvelglas en andere ontroerende weerzientaferelen Centraal staat echter de bluesmuziek die gelijkgezinden van heinde en ver weet te lokken Nederland en België waren aangezocht om elk de openingsband te leveren Gepassioneerde bluesbeleving is immers ook dicht bij huis te vinden Voor Nederland werd dit de vijfkoppige Twelve Bar Blues Band die al acht jaar de liefde voor de blues brandende houden al waren er intussen enkele bandwisselingen Frontman Jan J Scherpenzeel gitaristen Kees Dusink en Randy Pears bassist Patrick Obrist drummer Jeffrey van Duffelen allen bluesmannen in hart en ziel wisten met het ontroerende en toepasselijke Key To Your Heart al dadelijk de formule te vinden om het publiek naar zich toe te lokken zowel met hun up tempo blues als met de gevoelvolle soulblues Life Is Hard expressief vertolkt door Scherpenzeel Drie van hen hebben dan ook al een nominatie van de Dutch Blues Foundation achter hun naam in concreto dat zij zowat de beste zijn in hun vak wat ook blijkt uit hun bejubelde albums De prachtige shuffles slide en gitaargroove van de Nederlandse Peter Green alias Kees Dusink en Jans doorleefde stem bij Can You Hear Me Howlin konden niet authentieker klinken vergelijkbaar met de hoogdagen van de Chicago blues Lees alles over het festival op www rootstime be Overige recensies 02 12 2014 Verslag Sunday Blues Meppel Pemmy Larmené 13 05 2014 Recensie Bluesfestival Kwadendamme 2014 25 02 2014 Concertverslag Crimpen Blues Festival 22 02 2014 Bluesmagazine nl 30 12 2013 Interview met Patrick Sideburn Obrist 11 06 2013 Verslag Duvel Blues B 2013 Jassepoes 03 06 2013 Verslag Zoetermeer Blues 2013 Bluesmagazine 25 05 2013 Verslag Ribs Blues 2013 Henri 09 04 2013 Recensie Bluezy Blues Festival Ridderkerk Bluesbreeker nl 09 04 2013 Recensie Bluezy Blues Festival Ridderkerk Jack

Original URL path: http://www.twelvebarbluesband.nl/Recensies.aspx?itemID=1421 (2015-06-23)

rockabilly ge ente blues van Palladins tot Lester Butler zeg maar Het weer is nog steeds goed hier en de sfeer ook weer uitermate Waanzinig genoten van de asskickin punkfolk van Larry and his Flask Wat een ADHD energie Het heeft weinig met blues te maken maar past wel goed thuis in de roots want Ribs Blues wil zichzelf graag onderscheiden als Roots Blues festival Deze band was absoluut de moeite waard alleen al qua energie Heftig zwetende mannen en een contrabassist die zijn tot op de draad versleten en met ductape gerepareerde bas dan ook erg mishandelde Op een gegeven moment ging hij er zelf boven opstaan en boog het instrument gevaarlijk door Ook had hij een strijkstok in een foudraal er aanhangen die hij zeer regelmatig gebruikte Verder hadden ze een staande drummer zoals bij Rockabilly bands vaak gebruikelijk is gebruikten ze o a een trompet acoustische gitaar electrische en een oude banjo De heren zagen eruit alsof ze net van het werk van het veld kwamen en ik zou zeggen houdt YouTube de komende tijd in de gaten voor mooi film materiaal van deze waanzinnige band want ik zag veel mensen filmen On Mainstage was ondertussen Big Boy Floater met een set mainstream blues bezig met af en toe een paar mooie uitschieters ertussen En zojuist heeft Saint Jude het mainstage beklommen en die zetten gelijk hoog in Het schijnt dat Ron Wood en Jimmy Page helemaal wild zijn van frontvrouwe Lynne Jackman en dat niet alleen om haar uiterlijk maar met name om haar vocale kwaliteiten Wat kan deze meid uithalen Niet voor niets heet het genre van deze band Freak n Roll De Treetop Flyers heb ik helemaal niet gezien want op zo n festival kom je natuurlijk allerlei bekenden tegen en dat is ook uitermate gezellig Het Beans Fatback collectief was een podium vullende act met maar liefst 2 drummers en 2 toetsenisten Hun muziek viel moeilijk in een bepaalde hoek te plaatsen en was voor de liefhebbers van alternatief denk ik wel een openbaring Zij hadden fans meegenomen was te merken en trokken redelijk veel publiek Ik heb daar een paar nummers naar staan kijken en het zit goed in elkaar Uiteraard een drumsolo op beide drumstellen tegelijk en het was wel goed dat de ene drummer af en toe ook eens een ander percussie instrument oppakte bij sommige nummers waarbij de andere drummer dus zijn ding kon doen Ze speelden namelijk ook af en toe dezelfde drumpartijen en dat is mijns inziens wat overbodig Later toen Walter Trout begon raakten ze natuurlijk wel aardig wat publiek kwijt aan deze gitaarbeul die vanavond zijn set net als zijn grote vriend Popa Chubby gisteren zittend moest doen Walter had last van zijn knie en verontschuldigde zich daarvoor Ik heb zijn hele set niet afgewacht maar ben er zeker van dat hij ook zittend voor veel vuurwerk kon zorgen En zo is er zojuist al weer een eind gekomen aan Ribs Blues 2013 een editie

Original URL path: http://www.twelvebarbluesband.nl/Recensies.aspx?itemID=1419 (2015-06-23)

een super optreden weg geeft Mooi is het ook om Jan Scherpenzeel weer live aan het werk te zien Maar helaas kan drummer Wild Marcel bakker vanwege gezondheidsredenen er niet bij zijn Hij wordt de komende tijd vervangen door Jeffrey van Duffelen En eerlijk is eerlijk hij heeft zich snel aangepast en drumt alsof hij al jaren bij de band speelt Met Old love dit slow blues nummer volgens mij van Eric Clapton wordt met veel overtuiging gezongen en bespeeld ze doen me eigenlijk een beetje denken aan de Nimmo Brothers op dat moment mijn complimentjes Een vaste waarde is ongetwijfeld Kees Dusink in 2012 uitgeroepen tot beste bluesgitarist van Nederland Hij speelt erg fraai en zijn gitaarspel is mooi afgewerkt Niet overdone maar gewoon zonder liflafjes en straight to the point En net zoals The Veldman Brothers krijgt 12 BBB ook een oorkonde voor hun medewerking aan het album van de Stichting SAZ De stichting die fondsen en geld inzameld voor goede doelen In de vroege avond zijn we weer beland bij de andere kant voor King Mo Met een gladde start van No Use Denying worden we getrakteerd op een aantal stevige blues rock nummers De setlist is opgebouwd uit eigen werk en covers Tijdens het eigen nummer Suits Me Right valt mij de jonge doch strakke gitarist Sjors Nederlof op Hun interpretatie van Al Green s I am A Ram ook bekend van onder meer Roy Buchanan en Sean Costello is er eentje om door een ringetje te halen en 200 Miles geschreven door Sjors is ook zo n fantastisch nummer Zeker live komt dit nummer nog beter tot zijn recht dan op hun recente album Voor mij de eerste keer dat ik hen live zie optreden toch mis ik een beetje een toetsenist voor de volledigheid Wel gecharmeerd maar nog niet helemaal geraakt kijk ik echt wel uit naar een volgende optreden van deze heerlijke band Julian Sas zet stevig in en diverse rock klassiekers komen voorbij Maar met het nummer Looking For a Friend Julian zijn eigen nummer langgerekt met veel ruimte voor solo s laat hij zien dat hij ook de gevoelige snaar bespeeld voor mijzelf toch wel het beste moment van zijn optreden en desondanks Highway 61 van Johnny Winter Julian speelt erg goed maar ik mis de bezieling in het optreden en met als afsluiter Hey Joe van Jimmy Hendrix kijk ik echt uit naar de volgende band namelijk Joe Louis Walker De Amerikaanse gitarist zanger Joe Louis Walker wordt tijdens het optreden in Ridderkerk bijgestaan door Fat Harry The Fuzzy Licks Deze band behoort tenminste in Nederland tot de toppers in de blues Geen wonder ook dat hij met onder meer Sax Gordon en Preston Shannon toert De band geeft met het openingsnummer To Drunk gelijk de strekking aan van het optreden van deze Amerikaanse artiest Een funky en soulvol optreden met het lijkt wel James Brown invloeden Met Born in Chicago mij bekend van Tom Petty laten de herkenbare blues

Original URL path: http://www.twelvebarbluesband.nl/Recensies.aspx?itemID=1408 (2015-06-23)

toekomst zelfs nog wat te groeien Een prachtige ruimte met twee podia s waarbij doorlopend de blues bands elkaar opvolgden zonder pauze Al moet ik zeggen dat dit ook weer wat nadelig kan zijn wanneer je ergens op de dag een lekker diner wilt nuttigen Je gaat dan een band voor de helft niet mee maken En als je dan op diner tijd alleen maar toppertjes op het podium hebt staan is dat best lastig kiezen Wel een mooie vernieuwing dit jaar was het gedeeltelijk open stellen van de aanwezige sporthal tribune want zodoende kon men zich toch even zetelen om al te erge stalpoten te voorkomen Voor dat de Nederlandse blues scene aantrad werd het festival geopend door de uit Italie afkomstige dames band UB Dolls wat weer een goede zet bleek te zijn van Nico Bravenboer de organisator van dit geheel Al liepen de meningen sterk uiteen over dit viertal dames persoonlijk vond ik het een prima opener van een festival Goede wijn behoeft geen krans The Velman Brothers Twelve Bar blues band King Mo en Julian Sas behoren tot deze goede wijn en lieten om beurten de mensen genieten van hun kunnen Best grappig om te horen dat zo n beetje alle blues liefhebbers die ik gesproken heb deze bands als zeer goed ervaren maar toch allemaal een eigen favoriet hebben De smaak is waar het om gaat Na deze succes reeks was het de beurt aan Joe Louis Walker om zijn kunnen te laten horen Prima optreden samen met Fat Harry maar als meer heb ik dit niet ervaren na de geweldige Dutch blues reeks Nico Wayne Toussaint was de afsluiter en dat was eigenlijk wel weer een optreden met meerwaarde Nooit live gezien dus was aangenaam verrast door zijn vertolking van de blues Als liefhebber

Original URL path: http://www.twelvebarbluesband.nl/Recensies.aspx?itemID=1410 (2015-06-23)

kijk hiervoor maar op de website www twelvebarbluesband nl maar ik wil nog wel even kwijt dat zij tot beste bluesband 2010 zijn uitgeroepen en gitarist Kees Dusink tot beste Nederlandse bluesgitarist 2011 En dan heb je toch wat in huis We beluisteren gewoon de cd en laten de muziek voor zichzelf spreken Zes van de tien nummers zijn zelfgeschreven en met het eerste ervan et uptempo Bluesman wordt meteen het visitekaartje afgegeven In Why Are People Like That is de hoofdrol weggelegd voor de harmonica van Jan Scherpenzeel Het nummer valt bovendien op door de verrassende tempowisselingen Don t Ask Me Why is een lekkere vette maar aparte blues In Life Is Hard laat Kees Dusink horen dat hij vorig jaar niet voor niets de prijs voor beste bluesgitarist heeft gewonnen een fantastisch mooi nummer dat wordt gevolgd door het net zo prachtige Sometimes You Win Sometimes You Lose In Living In Your Own Cell hoor ik een groove a la Muddy Waters Dan volgt het akoestische intro door Jan en Kees van de aloude Robert Johnson klassieker Me And The Devil Blues dat ook als de rest van de band invalt mooi ingetogen blijft Dan volgt Old Love een mooie cover van de mooie Clapton Cray song En als laatste songs volgen nog het uptempo Turns The Lights Down Low en het funky You ve Got To Move dat de pan uit swingt Conclusie Dat de Twelve Bar Blues Band een uitstekende band is hoeven ze niet meer te bewijzen En toch doen ze het Een prima album Overige recensies 02 12 2014 Verslag Sunday Blues Meppel Pemmy Larmené 13 05 2014 Recensie Bluesfestival Kwadendamme 2014 25 02 2014 Concertverslag Crimpen Blues Festival 22 02 2014 Bluesmagazine nl 30 12 2013 Interview met Patrick Sideburn Obrist 11 06

Original URL path: http://www.twelvebarbluesband.nl/Recensies.aspx?itemID=1376 (2015-06-23)

maakt Hand Wijnand zich meester van het podium en de microfoon Samen met enkele andere bluesliefhebbers hebben zij het idee opgevat om Huub Hoeberigs uit te roepen als eerste bluesburgemeester van Nederland Het is de eerste keer dat wij Huub met de mond vol tanden zien staan maar ook ontroerd dat weer snel plaats maakt voor zijn welbekende tomeloze en aanstekelijke enthousiasme Huub zoals wij en iedereen hem kent Van Marion Rijnen krijgt hij zijn officiële ambtsketting uitgereikt en vanuit diverse kanten worden hem cadeaus aangereikt waaronder een fotocollage gemaakt door Pemmy Larmené een tekening en een mooi fotoschilderij Het is een uitstekend idee geweest om dit te doen en krijgt dan ook veel bijval van het publiek Overigens is het goed druk geworden in de sportkantine dus dat belooft een lekkere gezellige avond te worden Iets later dan geplant start het verwachte optreden van de Twelve Bar Blues Band In twee sets laten zij tot vroeg op de zondagmorgen horen waarom zij tot de top behoren Uit hun hele repertoire met als hoofdmoot hun nieuwe release is de setlist opgebouwd En probeer daarbij maar eens bij stil te blijven staan Onwillekeurig ga je minimaal met je voeten meetikken op het ritme van hun muziek Dat mag eigenlijk ook niet zo vreemd zijn als je bedenkt dat je op het podium vijf fantastische muzikanten hebt staan die hun vak kennen en een flinke rugzak ervaring met zich meedraagt Geopend wordt er met Bluesman het nummer waarmee ook het album Life Is Hard begint en het officiële optreden wordt afgesloten met Key To Your Heart van de gelijknamige cd En tussen beide songs in gebeurt er van alles op muzikaal gebied Gastmuzikanten treden en oude nummers die al lang niet meer op het repertoire staan passeren de revue Neem bijvoorbeeld het hun schitterende nummer Everybody Makes Mistakes of het zeer gevoelige Marian twee prachtige nummers Cijfer daarbij niet weg hun nieuwe nummers Sometimes You Win Sometimes You Lose of You ve Got To Move En dan hun titeltrack Life Is Hard met het weergaloze gitaarspel van Kees Dusink en de zang en ondersteunende harp van J J Nummers om je vingers bij af te likken en dan live Tot in de puntjes uitgevoerd door de mannen bezorgt je gewoon kippenvel Een van de gastmuzikanten is de Israëlische gitarist Ori Naftaly hij speelt twee nummers met de band mee Hij wordt gezien als een gitaartalent en dat blijkt ook wel uit zijn spel Hij is rap soms rauw maar gedegen van hem zullen we nog wel wat horen En uit het publiek komt onverwacht een harpspeler het podium op die ook nog een deuntje meespeelt Dat verhoogt alleen maar de sfeer in de kantine En wat goed is komt snel maar gaat ook snel voorbij In een zucht en een scheet is deze gezellige avond vol met verrassingen en goede muziek voorbij en zonder het in de gaten te hebben rij ik in de vroege zondagmorgen goedgemutst en nog nagenietend van de

Original URL path: http://www.twelvebarbluesband.nl/Recensies.aspx?itemID=1222 (2015-06-23)

de openingstrack van het laatste album Life Is Hard direct de spijker op zijn kop slaan He s a Bluesman zingt Jan J Scherpenzeel en het lijkt deze keer toch echt betrekking te hebben op onze nieuwe burgemeester Het geluid is hard maar klinkt in de tot een jukejoint omgetoverde kantine verrassend genoeg loepzuiver Haagse Hout is geen onbekend terrein voor de 12 BBB Vijf jaar geleden werd hier het visitekaartje al eens afgeleverd en werd tevens de basis gelegd voor een prachtige relatie tussen de band en de Haagse bluesscene Scherpenzeel aka JJ Sharp heeft natuurlijk een uitstekend stel muzikanten om zich heen staan waarin zoals altijd veel aandacht uitgaat naar gitarist en medecomponist Kees Dusink maar waar Randy Pears met zijn ritmegitaar een niet bepaald onbelangrijke rol vervuld Het totaalgeluid van de band is op dit moment met afstand het beste wat er in deze branche te beleven valt Toch valt er een grote mate van bescheidenheid te bespeuren als Sharp toegeeft onzeker te zijn geweest over de keuze van de volgende track Een zwaar onderschatte track van Eric Clapton s album Journeyman Old Love dat hij in samenwerking met Robert Cray componeerde wordt echter probleemloos naar een absolute climax geloodst door de ervaren muzikanten die daarmee de altijd rumoerige Haagse bluesliefhebbers voor enkele minuten de mond weten te snoeren Een niet geringe prestatie Sometimes You Win Sometimes You Lose betrekt JJ Sharp op zichzelf De overtuigings kracht van de zanger performer is ronduit indrukwekkend te noemen Met de bluesharp partij tijdens Me And The Devil Blues van Robert Johnson zoals die op Life Is Hard te horen valt is eveneens helemaal niets mis en ook Sonny Boy Williamson s Help Me wordt op waardige wijze vertolkt Eigen werk wordt prima afgewisseld door geleend materiaal Met de sinds

Original URL path: http://www.twelvebarbluesband.nl/Recensies.aspx?itemID=1223 (2015-06-23)

•